Планування витрат — це невіддільна частина будь-якого виробництва, рекламної кампанії, бізнесу взагалі. Враховувати треба не лише матеріали та оплату праці, а й вартість залучення клієнта.

Цей параметр отримав абревіатуру CAC і він відображає витрати на маркетинг, рекламу та продажі й показує, наскільки ефективно бізнес витрачає гроші на залучення аудиторії.

Що таке CAC: визначення метрики простими словами

Customer Acquisition Cost — це вартість залучення одного нового клієнта. Метрика показує, скільки в середньому бізнес використав ресурсів (у грошовому еквіваленті), щоб отримати одного платоспроможного покупця.

Вона розраховується як співвідношення загальних видатків на маркетинг і продажі за певний період до кількості залучених клієнтів. До таких витрат входять:

  • Вартість реклами на різноманітних майданчиках (Meta, TikTok тощо).
  • Заробітна плата маркетологів, менеджерів по продажах та податки на ФОП (фонд оплати праці) робітників відділу збуту.
  • Інструменти на програмне забезпечення (CRM, аналітика, email-сервіси).
  • Оплата робіт сторонніх організацій (партнерів або агентств, що надають рекламні послуги).
  • Витрати на проведення промоакцій, виїзних заходів, створення контенту.

Ця метрика критична, вона дозволяє оцінити ефективність просування продукту. Чим нижчий показник, тим більше прибутковість товару або наданих робіт або послуг.

Як розрахувати Customer Acquisition Cost: формула і приклад

Перш ніж аналізувати ефективність маркетингових каналів та ухвалювати рішення щодо бюджету, треба правильно розрахувати Customer Acquisition Cost. Однак варто розуміти, що навіть високий показник — це не про тотальну економію на всьому, а можливість переглянути стратегію просування, підвищуючи конверсію та ефективність каналів.

Базова формула CAC = (Витрати на маркетинг + Витрати на продажі)/Кількість нових клієнтів за період.

Важливо! Треба аналізувати витрати на збут та кількість залучених покупців за однаковий проміжок часу: рік, місяць, квартал.

Розгляньмо що таке САС і як вона розраховується на прикладах.

Простий приклад

Більш детальний варіант з урахуванням всіх можливих витрат.

За місяць витратили на рекламу 120 тис. грн і отримали 150 нових клієнтів за 1 місяць.

CAC = 120000/150 = 800 грн за клієнта.

  • реклама — 80000 грн
  • ФОП відділу маркетингу — 95000 грн
  • софт та інструменти — 12000 грн
  • створення креативів, відеоматеріалів, копірайтинг — 18000 грн

Разом витрати = 205 000 грн.

Нових клієнтів — 250.

CAC = 205000/250 = 820 грн за одного клієнта.

Однак сам показник CAC не дає повної картини. Його треба порівнювати з сумарним доходом (LTV), що компанія отримала від 1 нового клієнта протягом певного часу. Тобто розраховуєте САС за місяць і вартість замовлення цього покупця. 

Якщо LTV вищій у 3 і більше разів, ніж Customer Acquisition Cost, то бізнес отримає прибуток і знаходиться на правильному шляху. Інакше — треба оптимізувати витрати або підвищувати середній чек.

CAC у різних каналах залучення

Розрахунок CAC у розрізі різних каналів залучення — це ключовий етап для оптимізації маркетингового бюджету. Кожен з них має свою специфіку, вартість та «цикл життя» клієнта. Аналіз дозволяє виявити найбільш ефективні методи просування товару, відмовитися від збиткових варіантів.

Порівняймо різні канали та їхні перспективи.

Канал

Більш детально

Перспектива

Платна реклама (Google Search Ads, Facebook/Instagram)

CAC залежить від конкуренції у ніші.

Велике значення має якість креативів.

Ризик: треба постійно вкладати кошти, без цього потік замовлень зупиняється.

Висока швидкість результатів. Довгострокова перспектива — середня.

Контент-маркетинг та SEO

Дорого, високий САС на початку, результати — через кілька місяців.

Потрібні послуги копірайтерів, SEO-фахівців, аудит сайту. Перша віддача стає відчутною через кілька місяців.

 

Через 6–12 місяців ви отримуєте умовно «безплатний» трафік. У довгостроковій перспективі SEO дає найнижчий CAC серед усіх каналів.

Довгостроковий результат: високий.

Співпраця з блогерами

Дуже непередбачуваний результат. Він залежить не тільки від виробника товару або послуги, а й від якості роботи самого інфлюенсера, його репутації серед споживачів.

Добре для емоційних покупок та нових брендів.

Неможливо зробити довгостроковий прогноз.

Партнерський маркетинг

Це канал з фіксованим CAC. Гонорар виконавцю виплачується тільки за фактом продажу.

Найбезпечніший канал для масштабування при обмеженому бюджеті.

Довгостроковий потенціал — високий.

Звертаємо увагу! Потрібно оцінювати не тільки вартість клієнта, але й прибуток, що отримує компанія при використанні певного каналу просування. Можливий високий показник, але останній приводить постійних клієнтів. Важливо знати що таке CAC та аналізувати його співвідношення до LTV по кожному каналу просування.

 - Фото

Як зменшити CAC без втрати якості лідів

Зниження Customer Acquisition Cost не означає, що треба користуватися найдешевшим каналом просування, економити на якості креативів або текстів на сайті. Навпаки, треба аналізувати та покращувати ефективність кожного етапу: краща конверсія, точніше таргетинг, обирати дешевші варіанти з високою якістю.

Ефективні варіанти:

1. Оптимізація конверсії воронки — це один із найшвидших способів знизити CAC без додаткових витрат на рекламу. Для цього потрібна системна робота:

  • Тестування та зміна заголовків, форм заявок, кнопок CTA.
  • Контроль та покращення швидкості завантаження сторінки.
  • Наявність блоків, що підвищують довіру користувача: відгуки клієнтів, сертифікати, гарантії тощо.

Наприклад, зміна незрозумілого заголовка та додавання калькулятора для самостійних розрахунків.

2. Точніший таргетинг — тобто уважніше ставитися до вибору цільової аудиторії. Рекламу мають почути зацікавлені клієнти. Треба аналізувати хто з покупців і якого віку, статі найчастіше відвідував сайт, шукав потрібні запити, додавав товар у кошик або взаємодіяв із брендом. Результат: ліди стають якіснішими й з більшою кількістю повторних покупок.

3. Розвиток «дешевих» якісних каналів — вкладення в ті джерела трафіку, що приносять клієнтів без високих витрат на рекламу у довгостроковій перспективі. Це SEO та контент (статті, гайди, відео), email та push-розсилки, Telegram-канали, реферальні програми. Термін окупності становить мінімум 6 місяців, але якість лідів вища, бо покупки свідомі та виважені, а не емоційні. Велика ймовірність повторної взаємодії з клієнтом.

Партнерські програми працюють за принципом «Приведи друга та отримай бонус» або через співпрацю з блогерами та партнерами. Люди довіряють знайомим, відомим інфлюенсерам, тому САС зменшується, а LTV підвищується.

Висновки

CAC — KPI, що визначає наскільки ефективно та прибутково бізнес росте. Це не просто витрати на рекламу, а повна вартість залучення одного платоспроможного клієнта. Він дає можливість оцінити канал і якість просування, виділити найефективніші.

Головне: показник LTV в 3 й більше, ніж CAC, то тоді масштабування вигідне, виробник отримує прибуток. Якщо вартість залучення 1 клієнта вища, ніж суми його замовлень, то треба переглянути методи просування.

Реєструйтесь на навчання від Школи бізнесу Нова пошта

Зареєструватись

Тебе також можуть зацікавіти